(+) Utforsker samisk science fiction med lydkunst
Multikunstneren Elina Waage Mikalsen bygger broer mellom tapt kultur, nåtid og et samisk fremtidsscenario.
Tekst og foto: Sanne Funder Nygaard
– Jeg er opptatt av å utvikle et språk for hva det vil si å lytte fra et samisk perspektiv, sier Elina Waage Mikalsen.
– Og å være eksperimentell fra et samisk perspektiv.
Kunstneren har sjøsamisk slekt på morssiden, noe som har blitt en sentral tematikk i arbeidet hennes – for det meste gjennom lydkunst, men også performance, installasjon, video, tekstil og tekst.
Når ALTSÅ møter henne under et travelt Bergens-opphold, dukker hun opp på intervju iført en fargerik merchgenser fra et urfolkskollektiv, akkompagnert med samisk bling og skjerf, svarte bukser fra UFF og ikoniske Dr. Martens. Antrekket ser ut til å være gjennomført til minste detalj.

– Jævelig rå
Det er bare noen dager siden Waage Mikalsen tok toget fra Oslo og Fosen-demonstrasjoner for å rekke Borealis i Bergen. På festivalen for eksperimentell musikk går hun inn i sitt andre år som gjestekunstner.

Denne uken er hun tilbake i Oslo, ikke for å demonstrere, men for å spille konsert på Munchmuseet. Hun skal spille sammen med sin venninne og allierte: Den umesamiske artisten og språkfokjemperen Katarina Barruk, som senest gjestet Lindmo-scenen i november.
Sammen skal de fremføre et eksperimentelt lydsett som forbinder samisk fortid og fremtid. Baruk synger på umesamisk, som står på UNESCOs rødliste over kritisk truede språk, mens Waage Mikalsen spiller på et instrument omgjort av bestemorens gamle vev.
– Hun er en dyktig formidler, veldig klartenkt: bare jævelig rå. Tror det blir et veldig fint møte mellom våre musikalske verdener, sier Waage Mikalsen.
Inspirert av bestemor
Waage Mikalsen utforsker det eksperimentelle og er opptatt av å ta det samiske blikket på verden på alvor – også de spirituelle tradisjonene. I flere prosjekter har hun jobbet med forholdet mellom mennesket og det underjordiske.
– Samisk kultur er jo rik på åndelighet, som troen på de underjordiske. Det ønsker jeg å ta på alvor. For hvorfor ikke? Det er jo en kjempeviktig del av samisk kultur.
Musikken og kreativiteten har alltid vært med henne, men etterhvert oppsto et behov for å fortelle historier og å stille spørsmål. Det hele startet da hun rettet mikrofonen mot sin áhkku, eller bestemor, Mary Mikalsen Trollvik, som blant annet er kjent for å ha vært den første visepresidenten på Sametinget.

– Mitt kunstneriske arbeid startet med en dokumentar jeg lagde om henne. Min áhkku var også viktig i husflidslaget i bygden, hvor hun var med å bygge opp statusen til tradisjonelt, samiske håndverk, eller duodji. Hun har virkelig vært en foregangsfigur.
Bestemorens vev var med på gjenopplivningen av den tapte Manndalsgrena – en vevtradisjon med dekorative tepper som en gang eksisterte over hele Sápmi, men som nå i stor grad holdes i hevd i hjembygden Manndalen, takket være innsatsen til husflidslaget. Nå har kunstnerbarnebarnet omgjort veven til et instrument med historisk lyd, som er å finne på strømmetjenesten Soundcloud.

Lyst blikk på en mørk historie
Waage Mikalsen er opptatt av hva som kan eksistere i tomrommet som er etterlatt i samisk historie. Mye av samisk kultur har gått tapt etter både kolonisering, hissig fornorskningspolitikk på 1800- og 1900-tallet og branner etter andre verdenskrig. Kystområdene har vært spesielt utsatt, hvilket betyr at deler av urgammel, sjøsamisk kultur er delvis borte.
– Jeg er ikke så opptatt av å fylle hullene med kunsten min, men jeg er interessert i å se på hva som kan ha vært der.
For familien hennes er det viktig å være knyttet til landet, til jorden, til muntlige fortellinger, til joiken og til språket – hun syns blant annet det er ødeleggende at stedsnavnene har forsvunnet og blitt fornorsket, og at vindmøllene tar plassen til reindriften på Fosen. Samtidig har kunstneren et bevisst forhold til fremtidsutsiktene for samisk kultur.
– Man kan ikke bygge et samfunn på smerte. For å kunne skape sunne samfunn er man også nødt til å snakke om glede, og fantasere om fremtidsmuligheter. Så der tenker jeg at kunsten kan være viktig, for å reise mentalt frem i tid, litt som i science fiction, sier Waage Mikalsen.
Flammens betydning
Når en hører gjennom lydsporene til Waage Mikalsen blir en dratt inn i et univers i skjæringspunktet mellom fantasi og virkelighet, fortid, nåtid og fremtid. Hun blander sammen lyder av mobiltelefon, nynning, fugler, fortellerstemme, vind, vann og ild i en forlokkende miks. I det siste har ilden vært en stor inspirasjonskilde opp mot samenes historie.
– Det handler om ildens egenskaper som samlende, men også ødeleggende, som brannene under andre verdenskrig. Men også bålet som mytologisk og spirituelt viktig, og en måte å kvitte seg med ting, forteller Waage Mikalsen.
Mot slutten av krigen gikk mye tapt da de tyske okkupasjonsstyrkene tvangsevakuerte og brant ned Finnmark og Nord-Troms. Mye av det som var igjen av sjøsamiske kulturminner ble til aske, og mange av de evakuerte vendte aldri tilbake.
– En del av familiens viktige eiendeler har også gått tapt i andre familiemedlemmers iver etter å rydde opp ved å sette fyr på søppelet. Min onkel klarte å redde noen gamle, tradisjonelle sjøsamiske skallebånd fra flammene.
Alternativ sosial aktivisme
Kunsten til Waage Mikalsen befinner seg imidlertid ikke bare i historiske tilbakeblikk eller framtidsdrømmerier – den er også stålsatt i nåtiden. Under Fosen-aksjonen lenket hun seg ikke sammen med de andre aksjonistene, men bidro heller gjennom et kunstsalg til inntekt for aksjonsfondet for Natur og Ungdom og Norske Samers Riksforbunds Ungdom (NSR-U).
– Det politiske ligger også for meg i at jeg tar det samiske blikket på verden på alvor, og presenterer det som jeg opplever det, kompromissløst.
Selv har ikke Waage Mikalsen vært sivilt ulydig siden hun som 18-åring havnet på glattcelle i 17 timer under aksjonen mot oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja.
– Det var forferdelig for meg å være innelåst på den måten. Så jeg har måttet tenke gjennom andre måter jeg kan bidra på. Og det kan jeg jo gjennom kunsten, eller som musiker: at jeg kan tilby styrke gjennom kunst og musikk.
Du kan høre Elina Waage Mikalsens musikk på Soundcloud her.
Opptredenen til Katarina Barruk ligger på NRKs hjemmesider. Artisten er også å finne på Spotify.
Elina Waage Mikalsen hjemmelekse:
Er du interessert i å lære mer om samisk kultur? Elina har håndplukket noen bøker med samisk poesi og faglitteratur i skjønn forening:
– The Ládjogahpir – The foremothers’ hat of pride, av Outi Pieski & Eeva-Kristiina Harlin, 2020 Davvi Girji
– Herrene sendte oss hit – Om tvangsflytting en av samene, av Elin Anna Labba, 2021 Pax Forlag
– Duodji Reader – Twelve essays on duodji by Sámi writers, redigert av Harald Gaski & Gunvor Guttorm, 2022 Davvi Girji
– Farsmålet, av Gerd Mikalsen, 2017 Gollegiella
– Inifrån Sápmi – Vittnesmål från stulet land, redigert av Patricia Fjellgren & Malin Nord, 2021 Verbal förlag
– Beaivváš Mánát / Leve blant reptiler, av Mary Ailonieida Sombán Mari, 2020 Mondo Books, PDF av boka: https://koro.no/kunstverk/beaivvas-manat-leve-blant-reptiler/
